Inregistrarea optionala la ANAF a contractului de inchiriere

01/08/2019by Bara Felix0
CoverCFBara.png

Desi obligativitatea de a inregistra contractul de inchiriere la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) nu mai exista de anul trecut (2018), exista, totusi, un mare avantaj pentru cel care da in chirie atunci cand inregistreaza contractul la ANAF.

Astfel, conform Codului Civil, contractul incheiat doar intre parti, neautentificat, dar inregistrat la ANAF reprezinta titlu executoriu pentru plata chiriei, ceea ce inseamna ca executarea silita se obtine mult mai usor.

Incepand cu data de 23 martie 2018, data intrarii in vigoare a OUG nr.18/2018,  a disparut obligativitatea proprietarilor de imobile de a inregistra la organul fiscal, in termen de 30 de zile, contractele de inchiriere.

Persoane fizice si/sau juridice care doresc sa isi inregistreze la organul fiscal contractele de cedare a folosintei bunurilor (cunoscute mai mult sub numele de „contracte de inchiriere”) asupra unei locuinte, a unui spatiu comercial sau a unui teren pot sa o faca in continuare.

Pentru a inregistra contractul de inchiriere, locatorul, adica cel care inchiriaza imobilul, trebuie sa se prezinte la ghiseul ANAF.

Este important de precizat faptul ca deocamdata, inregistrarea contractului de inchiriere se poate face doar la ghiseul organului fiscal, nu si online, asa cum se specifica in Ordinul ANAF nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune”.

Concret, trebuie depusa „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune” (la finalul articolului) insotita de o copie a contractului de inchiriere.

Copia contractului trebuie sa fie conforma cu originalul, iar conformitatea se efectueaza chiar de catre locator, prin mentiunea „conform cu originalul”, insotita de semnatura acestuia.

Cererea de inregistrare se completeaza in doua exemplare, unul dintre ele ramanand la Fisc, iar celalalt exemplar se pastreaza de catre locator.

Prin aceeasi cerere se pot inregistra si modificari sau incetari ale contractului de inchiriere, prin bifarea casutelor „Modificare” sau „Incetare”, dupa caz. Si in aceste cazuri, cererea trebuie depusa tot la ghiseul organului fiscal.

Este important de precizat faptul ca exista o diferenta intre obligatia inregistrarii contractelor de inchiriere si obligatia declararii veniturilor obtinute in baza unor astfel de contracte.

Astfel, chiar daca inregistrarea contractului la ANAF este optionala, conform Hotararii Guvernului nr.354/2018, contribuabilii trebuie sa depuna declaratia unica pentru veniturile obtinute in urma inchirierii: „Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal au obligatia depunerii la organul fiscal competent a declaratiei pe fiecare sursa de realizare a venitului, in termen de 30 de zile de la incheierea contractului”, spune actul normativ mentionat mai sus.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *